Tietoa meistä

Lahden seudun oppaat ry on perustettu helmikuussa 1975. Toiminta alkoi ensin Lahdessa, mutta alueopaskurssien kautta yhdistyksen toiminta on laajentunut useisiin Päijät-Hämeen kuntiin.

Aktiivisia oppaita yhdistyksessämme on yli kolmekymmentä. Oppaiden kielivalikoimaan kuuluu suomen lisäksi englanti, ruotsi, espanja, saksa, ranska, venäjä, viro ja slovakki.

Kuvauksia oppaista löytyy Visit Lahden sivuilta. (linkki avautuu eri sivustolle)

Yhdistys kuuluu Suomen opasliitto ry:een (linkki avautuu eri sivustolle). Suomen opasliitto ry:n kautta teemme kansainvälistä yhteistyötä muiden maiden opasyhdistysten kanssa.

Haluatko matkailuoppaaksi?

Matkailuoppaan ammatti on hauskaa ja haastavaa. Elämänikäinen oppiminen on osa opastamista. Opiskelet historiaa, paikallisia tapoja, ryhmien ja ajanhallintaa, neuvottelutaitoja, tarinankerrontaa, esiintymistaitoja ja paljon muuta. Oppaita alueellamme kouluttaa Koulutuskeskus Salpauksen matkailuala.

Lähetä yhdistykselle sähköpostia, jos matkailuoppaan työ kiinnostaa. Kerromme lisää mielellämme. Myös luonto- ja eräoppaat voivat liittyä yhdistykseemme. Meidät tavoittaa lahti.oppaat@gmail.com -osoitteesta.

Lahden ympäristöpalkinto 2021, kunniamaininta yhdistykselle

Lahden seudun oppaat ry: lle myönnettiin 25.9.2021 Lahden ympäristöpalkinto, kunniamaininta.

Kunniamaininta myönnetään kiitoksena vuodesta 1975 jatkuneesta Lahden kaupungin tunnetuksi tekemisestä, ja erityisesti vuosien 2020-2021 aikana painottuneesta ympäristöasioiden ja Euroopan ympäristöpääkaupungin tunnetuksi tekemisestä.

Myöntäjänä on Lahden kaupunki.

Lahden Ympäristöpalkinto 2021
Lahden seudun oppaat ry:lle